Het KNMI voorspelt dat de temperaturen in Nederland in de toekomst zullen stijgen ten gevolge van de klimaatverandering. Milde winters en hete zomers met hittegolven zullen steeds frequenter optreden (Klein Tank en Lenderink, 2009). Door de klimaatverandering zal de luchttemperatuur in de gebouwde omgeving in de toekomst eveneens gaan stijgen. Deze verwachte stijging zal consequenties hebben voor het binnenklimaat in gebouwen. Terwijl het optreden van milde winters kan leiden tot een lager energieverbruik voor verwarming, kunnen de hete zomers juist leiden tot problemen met respect tot het thermisch comfort en de gezondheid van de gebruikers, en indien actieve koelsystem aanwezig zijn tot een toename van het energieverbruik voor koeling. Passieve adaptatiemaatregelen kunnen worden toegepast op gebouwniveau om het binnenklimaat op peil te houden en het gebruik van actieve koeling zoveel mogelijk te beperken en/of te verminderen.
Discussion(0)
No comments yet. Be the first to comment.